Skip to content

Konsumerat mer än 130 miljoner gånger dagligen runt om i världen

Fanta är The Coca-Cola Company's näst äldsta varumärke. Utanför USA är det också vårt näst största varumärke.

1955

Fanta Orange introduceras

fanta såsom vi känner till det idag föddes i Neapel, Italien 1955. Det var då Coca-Cola Export Corporation startade att producera och sälja Fanta Orange med lokala fruktingredienser.

EN DESIGNAD FLASKA

Den kända designern Raymond Loewy skickade in flera olika designförslag, både för flaskan och logotypen. Den räfflande flaskan med logotyp på halsen valdes ut.

1960

FANTA börjar säljas i USA

Ett par år efter lanseringen i Europa var det dags för FANTA att erövra USA. På den tiden var Europa exotiskt för amerikaner. Kanske är det därför man på en av de första reklamannonserna kan se en fransos i basker med pussar över hela ansiktet.

1969

Så gott att man längtar efter att vara törstig

1969 blev Fanta Orange den bäst säljande smaken i hela världen

1970's

Familjen utvidgas

Fanta i flera olika smaker introduceras.

Fanta kommer till Ryssland

1979 introduceras Fanta i Sovjetunionen och Fanta fortsätter sin expansion världen över.

1990's

Fanta är tonåringarnas favorit bland smaksatt läsk

Genom humor och lekfullhet vänner emellan är Fanta en klar favorit.

2000's

Lekfullhet med Fanta

Mellan 2000 och 2008 bygger Fanta vidare på dess lekfullhet. Fanta bjuder in tonåringar att vara kreativa och spontana.

Animerat

Mellan 2008 och 2014 har de karakteristiska animerade Fantafigurerna en tydlig roll i kommunikationen.

Today

Fanta är världens största smaksatta läsk

Idag finns fanta i mer än 190 länder och är världens största smaksatta läsk. 2017 introducerar vi vår nya look och tar vår kommunikation närmare tonåringar än någonsin tidigare.